Soki na cynk: najlepsze produkty bogate w ten pierwiastek śladowy

Partner

Wyciskarka do owoców i warzyw

Sokowo to potentat na rynku sprzedaży wyciskarek do soków i blenderów. Dzięki oferowanym produktom propaguje zdrowy styl życia każdego dnia. Dzięki posiadaniu takich urządzeń na własny użytek i Ty możesz cieszyć się zdrowiem całej swojej rodziny, wiedząc, że podajesz im najlepsze i wartościowe składniki odżywcze potrzebne w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu. 

detoks wyciskanym sokiem

Czy Twój organizm jest zakwaszony? Sprawdź skuteczny suplement na zakwaszenie organizmu: prodeacid.pl

15 lut 2021

Soki na cynk: najlepsze produkty bogate w ten pierwiastek śladowy

Ten niezbędny pierwiastek (cynk, symbol chemiczny Zn) jest niezwykle ważny dla prawidłowego funkcjonowania Twojego organizmu. Jest on niezbędny, pomimo faktu, że całkowita ilość cynku w organizmie człowieka jest niewielka: nie więcej niż kilka gramów.

Eksperci zwracają uwagę na znaczenie spożywania pokarmów bogatych w cynk, zwłaszcza jeśli chcesz zachować dobre zdrowie, ponieważ nawet niewielki niedobór Zn może być alarmujący i może prowadzić do różnych problemów zdrowotnych.

Aby było jasne, nie przyjmuję suplementów Zn i nie sądzę, abyś ty też nie powinna, to znaczy, chyba że twoje posiłki są ubogie w składniki bogate w cynk. Nawet wtedy o wiele lepiej jest włączyć do swojego jadłospisu pokarmy bogate w Zn niż przyjmować suplementy Zn. Biorąc zbyt wiele niepotrzebnych suplementów można łatwo rzucić swoje ciało z równowagi, która nigdy nie jest dobra sytuacja, aby znaleźć się w.

Dlatego też rozsądnie byłoby spożywać pokarmy bogate w cynk codziennie, a zwłaszcza w sezonie zimowym, zważywszy, że cynk wiąże się z dodatkową korzyścią: pomaga zapobiegać przenikaniu wirusów (i infekcji grypowych) do organizmu.

Poniżej dowiesz się, jaka jest biologiczna rola cynku w organizmie człowieka, dlaczego jest on tak ważny, jakie pokarmy są bogate w cynk i inne ważne fakty na temat tego minerału.

Cynk dla odporności

Cynk w organizmie ludzkim stymuluje tworzenie się białych krwinek w szpiku kostnym. Odgrywa on również rolę w tworzeniu limfocytów T, które są rodzajem komórek krwi (limfocytów) niezbędnych do aktywnej obrony przed patogenami w ramach odporności pośredniej.

Cynk pomaga również zapobiegać stanom zapalnym na poziomie komórkowym. Hamuje działanie wirusów, zapobiegając ich rozprzestrzenianiu się przez błony śluzowe. Podsumowując, pokarmy bogate w cynk pomogą Ci zapobiegać infekcjom, przeziębieniom i grypie, ale także ułatwią radzenie sobie z już istniejącymi stanami zapalnymi.

Osoby z chronicznym niedoborem cynku są podatne na raka. Minerał ten działa również jako antyoksydant (neutralizuje działanie wolnych rodników w organizmie). Ponadto, cynk stymuluje produkcję krwi, co jest niezwykle ważne, jeśli masz obniżoną liczbę czerwonych i białych krwinek.

Brak cynku został powiązany z rakiem piersi, płuc i jajników oraz białaczką. Uzyskanie wystarczającej ilości cynku z pożywienia jest zatem bardzo ważne, a my wskażemy, jak to zrobić we właściwy sposób poniżej.

Cynk jest pożyteczny dla mózgu

Silne właściwości antyoksydacyjne cynku ułatwiają usuwanie toksyn i zapobiegają ich gromadzeniu się w organizmie. Jest to ważne w świetle faktu, że wiele problemów neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera, jest związanych z nagromadzeniem toksyn i metali ciężkich w mózgu.

Żywność zawierająca cynk pomaga również w utrzymaniu prawidłowej struktury mózgu i witalności centralnego układu nerwowego. Wykazano również, że cynk ma pozytywny wpływ na rozwój mózgu dziecka. Dlatego bardzo ważne jest, aby w czasie ciąży dostarczać cynk poprzez właściwe odżywianie.

Według badań opublikowanych niedawno w Clinical Nutrition, suplementacja cynku odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy. Zaobserwowano, że status i poziom hormonów tarczycy w surowicy uległ poprawie po sześciu miesiącach suplementacji Zn.

Bez prawidłowego funkcjonowania tarczycy, organizm nie może przekształcić nieaktywnego hormonu T4 w aktywny hormon T3. Część mózgu zwana podwzgórzem potrzebuje tego minerału do prawidłowej sygnalizacji do przysadki mózgowej w celu aktywacji tarczycy. Oznacza to, że osoby, u których zdiagnozowano niedobór cynku, najprawdopodobniej cierpią z powodu zaburzonych funkcji tarczycy.

Wreszcie, pokarmy bogate w cynk są niezbędne dla osób ze zdiagnozowaną cukrzycą. Cynk wspomaga funkcjonowanie trzustki, pomagając w produkcji kompleksu cynkowo-insulinowego w komórkach trzustki. Kiedy w organizmie nie ma wystarczającej ilości Zn, osoba może cierpieć z powodu słabej regulacji cukrzycy. Cukrzycy mają o połowę mniejszą ilość cynku w trzustce w porównaniu do osób bez tej choroby.

Cynk dla potencji i płodności

Ten pierwiastek śladowy ma kluczowe znaczenie dla zdrowia jąder oraz dla optymalnej liczby, kształtu i ruchliwości plemników. Chroni on DNA w komórkach rozrodczych, zapobiegając ich uszkodzeniu i zwiększając szanse na zajście w ciążę.

Cynk jest również znany jako mineralny obrońca prostaty. Cynk w organizmie jest ważnym minerałem dla prawidłowego funkcjonowania gruczołów potowych, dlatego jest skuteczny w zapobieganiu i leczeniu trądziku.

Objawy niedoboru cynku

Standardowa dieta zachodnia jest bardzo uboga w wiele ważnych witamin i minerałów, w tym w cynk. Jeśli kupujesz większość swoich posiłków w supermarkecie wybierając wysoko rafinowaną pakowaną żywność przemysłową, są szanse, że już rozwijasz niedobór Zn.

Istnieje kilka oznak ostrzegawczych niedoboru cynku, takich jak uszkodzone paznokcie (białe plamki) lub powolny wzrost paznokci. Ponieważ paznokcie i włosy stale rosną, potrzebują one stałego dopływu cynku, który wspiera ten wzrost. Jeśli tak nie jest, zauważysz zmiany w wyglądzie zewnętrznym swoich włosów, paznokci i skóry. Może pojawić się tendencja do częstych przeziębień, a skóra może być nadmiernie sucha.

Ponadto, poważne wyczerpanie cynku może prowadzić do utraty apetytu i spadku wagi, możesz bardzo często dostawać przedłużone stolce, możesz zauważyć, że twoje oczy są trudne do dostosowania się do ciemności. Rany mogą goić się powoli, możesz być podatny na zapalenie skóry i trądzik.

Niedobór tego ważnego minerału może również zbierać żniwo w postaci słabej koncentracji i pamięci, a także niepłodności i impotencji u obu płci.

Jeden lub dwa z powyższych objawów to oczywiście za mało, by stwierdzić przewlekły brak cynku w organizmie. Jeśli jednak rozpoznajesz kilka z tych znaków ostrzegawczych jednocześnie, zwłaszcza w dłuższych okresach czasu, dobrze byłoby skonsultować się z lekarzem i sprawdzić poziom cynku.

Jeśli masz niedobór Zn, rozwiązanie jest proste: zwiększ spożycie pokarmów bogatych w Zn! Zobaczmy, jakie są zalecane dawki cynku w diecie.

Cynk: RDA (Recommended Dietary Allowances)

  • Mężczyźni: 11 mg
  • Kobiety: 8 mg
  • Kobiety w ciąży: 11 mg
  • Kobiety w okresie laktacji: 12 mg
  • Od 14 do 18 roku życia: 9 mg dla kobiet, 11 mg dla mężczyzn
  • Od 9 do 13 lat: 8 mg
  • Od 4 do 8 lat: 5 mg
  • Od 1 do 3 lat: 3 mg
  • Od 7 do 12 miesiąca życia: 3 mg
  • Od 0 do 6 miesiąca życia: 2 mg

Źródło: ods.od.nih.gov

Podobnie jak w przypadku innych pierwiastków śladowych, zarówno zbyt duża, jak i zbyt mała ich ilość jest równie niekorzystna.

Tolerowany poziom dziennego spożycia Zn dla osób dorosłych powyżej 19 roku życia wynosi 40 miligramów. Weź to pod uwagę, zwłaszcza jeśli suplementujesz się tabletkami Zn.

Rodzaje żywności bogatej w cynk

Pokarmy bogate w cynk są bardzo ważne dla funkcjonowania całego organizmu. Kiedy tylko możesz, powinieneś korzystać z naturalnych źródeł, nie tylko dla cynku, ale także dla innych niezbędnych minerałów. Naturalne źródła są lepsze od suplementów pod każdym względem!

W skrócie, pokarmy bogate w Zn można znaleźć zarówno w źródłach zwierzęcych, jak i roślinnych. Pokarmy pochodzenia zwierzęcego to jaja, mięso (wołowina pastwiskowa, kurczak pastwiskowy, jagnięcina), owoce morza (skorupiaki, tuńczyk, krab, ostrygi, homar) i nabiał (ser szwajcarski, ser cheddar, kefir, jogurt).

Roślinne źródła cynku obejmują orzechy (zwłaszcza nerkowce, migdały, ciecierzyca), fasolę, zarodki pszenne, pełne ziarna, pestki dyni, szpinak, płatki owsiane, drożdże odżywcze, zieloną fasolę, groch i grzyby. Jako dodatkowy bonus, większość z tych pokarmów jest również bogata w magnez i selen.

Jak już zauważyliśmy, oprócz udziału w licznych procesach metabolicznych, cynk wspomaga układ nerwowy, skórę, włosy i wzrok. Cynk bardzo dobrze współdziała z jedną ważną witaminą: witaminą C.

Dobrym pomysłem może być więc połączenie cynku i witaminy C. Stanowią one potężny tandem, ponieważ razem zwalczają infekcje i pomagają układowi odpornościowemu stać się znacznie silniejszym i wydajniejszym. To połączenie jest szczególnie zalecane w zimnych miesiącach zimowych, ponieważ zapewni bardzo użyteczną tarczę przeciwko wielu agresywnym infekcjom i przeziębieniom.

Pokarmy bogate w cynk, jak również suplementacja cynkiem i witaminą C, są zalecane po urazach, operacjach lub oparzeniach. Pomaga to w regeneracji błon śluzowych, skóry i tkanek łącznych. Powód jest prosty: witamina C wraz z cynkiem odgrywa kluczową rolę w syntezie kolagenu.

Soki i smoothies bogate w cynk

Ponieważ wśród owoców i warzyw znajduje się kilka dobrych źródeł cynku, nie jest zbyt trudno przygotować pyszne, świeżo wyciskane soki lub smoothies bogate w cynk.

Na przykład, możesz oprzeć swoje soki na szpinaku, szparagach, burakach, brokułach, boćwinie szwajcarskiej i zielonym groszku. Możesz też dodać do swojego zielonego smoothie trochę orzechów, na przykład nerkowce, pestki dyni lub sezam.

I, oczywiście, zamiast wody możesz użyć jogurtu lub kefiru jako bazy swojego zdrowego napoju!

Oto przykładowy przepis na wspaniałe, bogate w Zn smoothie:

Składniki:

  • 2 marchewki.
  • 1 jabłko
  • 1 filiżanka młodego szpinaku
  • 1 plasterek świeżego imbiru

Instrukcje:

Po przygotowaniu smoothie, dodaj kilka surowych nerkowców, nasion sezamu i pestek dyni. Smacznego!

Wnioski

Ten niezbędny pierwiastek śladowy odgrywa istotną rolę we wzmacnianiu układu odpornościowego.

Odpowiednie spożycie cynku, najlepiej poprzez żywność, może zmniejszyć powikłania cukrzycy, a także poprawić funkcjonowanie narządów smaku, wzroku i węchu.

Masz do wyboru ogromną różnorodność składników zawierających Zn, więc suplementacja nie jest konieczna.